Karvinské nádraží


Karviná město, dříve Fryštát, je někdejší železniční stanice, která se nachází v karvinské části Nové Město, na pozůstatku železniční trati Petrovice u Karviné – Karviná hlavní nádraží (dnes Karviná-Doly) v km 4,905. V současnosti je tato jednokolejná trať využívána sporadicky pro nákladní dopravu díky napojení vlečky pro nedaleký průmyslový areál (býv. Kovona Karviná).

Výpravní budova byla postavena 1898 z červených neomítaných cihel. Autorem typových objektů byl architekt Anton Dachler (1841–1921). Jde o patrovou stavbu s rizalit – vestibulem vystupujícím ve střední části, který byl zároveň čekárnou a kanceláří. V patře byl dvoupokojový a třípokojový byt. Od roku 1962 s ukončením osobní přepravy je budova nevyužitá. Od roku 2013 byl několikrát podán návrh na prohlášení za kulturní památku ČR, návrh ale nebyl nikdy schválen.

Stejně jako jsme Vás již v létě informovali o snaze zachránit nádražní budovu, přinášíme nyní informace o aktuálním stavu. V září letošního roku jsme si připomněli 122. výročí otevření železniční tratě Petrovice u Karviné-Karviná. Budově již několikrát hrozila demolice, díky úsilí S.O.S. Karviná letos Správa železnic demolici ZASTAVILA a nyní připravuje 4. veřejnou soutěž na koupi budovy.

Plánována je veřejná sbírka na zachování budovy. Během několika dní zde budeme sdílet podrobnější info. Tento krok probíhá ve spolupráci s S.O.S. Karviná.

Navrhované využití budovy, které bylo SŽ předloženo, je třeba zázemí pro malé spolky a kreativní skupiny lidí, v bytových jednotkách třeba hostel ubytování pro skauty, poutníky nebo jiné menší organizované skupiny. Dalšími možnostmi jsou chráněné dílny, komunitní centrum, malá výstavní síň nebo zázemí pro osoby pracující na vlastních projektech.